تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6176
بازدید دیروز : 344
بازدید هفته : 7035
بازدید ماه : 60313
بازدید کل : 10452068
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 28 / 4 / 1399

فواید آیات منسوخ در قرآن

چرا آیات منسوخ با وجود از دست دادن اثر خود، از قرآن حذف نشده اند؟! مثل آیاتی که فقط در مکه کاربرد داشته اند. آیا این آیات در آینده ممکن است مصداقی بیابند؟ یا جهت حفظ کل قرآن حفظ شده اند؟ چه هدف و حکمتی در این است؟
 
 
آیات ناسخ ومنسوخ
سوال
چرا آیات منسوخ با وجود از دست دادن اثر خود، از قرآن حذف نشده اند؟! مثل آیاتی که فقط در مکه کاربرد داشته اند. آیا این آیات در آینده ممکن است مصداقی بیابند؟ یا جهت حفظ کل قرآن حفظ شده اند؟ چه هدف و حکمتی در این است

پاسخ

آیات قرآن کریم تنها برای یک هدف نازل نشده است که با رسیدن به همان یک هدف، تاریخ مصرف آنها تمام شود. بلکه برای اهداف متنوع و متعددی نازل شده است که یکی از آن اهداف، حکم تشریعی آیات است، که گاهی حکم تشریعی آیه ای طبق مصلحت الهی نسخ می شود. روشن است که با نسخ شدن یک هدف (حکم تشریعی) اهداف دیگر از بین نمی رود. زیرا اهمیت قرآن، تنها در جنبه تشریعی آن نیست. بلکه جنبه های دیگر قرآن چون: اعجاز بیانی و.. . نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید همیشه ثابت و استوار باقی بماند.
افزون بر این، نفس وجود آیات ناسخ و منسوخ در قرآن، سیر تدریجی و مراحل تشریع احکام را نشان می دهد و این خود، ارزش آموزشی و نیز تاریخی، دینی دارد و مراحل تکامل شریعت را بیان می کند.[1]

پی نوشت

[1] ر.ك: محمد هادى معرفت، علوم قرآنى، ص 269.

منبع:حوزه نت


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی